Monday, June 26, 2006

pemikiran aku..

salam...

aku nak menulis satu pemikiran..agakkan ia nya terlalu susah korang nak terima,abaikan..kalo perlu korang hadapi,silakan ekk..

okeh..bende nih berkaitan dengan pemikiran korang..matang?budak2?nerd?mendatar takde arah tuju?setiap tindakan kite,diperdahulukan dengan berfikir..perbuatan tanpa fikir akan menghasilkan akhir cerita yang goyang..dan selalunya kemampuan berfikir kita berdasarkan pengalaman,kata2 org lain,sejarah2 hidup kita dan perkara yang telah berlaku..mereka yang melakukan kesalahan yang sama,adalah org bodoh..serius..

aku amik jalan mudah untuk memberitahu..kemampuan berfikir pon ade berkait dengan sosial..hidup,life,pergaulan..ada yang masih lagi keanakan,ada yang lebih jauh matang dari usia sebenar,dan ada yang mmg tak pernah dapat berfikir tentang sesuatu penyelesaian..ada yang mudah terkeliru diri,ada yang mudah menghindari masalah,ada yang mudah menyelesaikan persoalan tanpa perlu waktu yang lama..ini sumer berkaitan ngan sosial korang..pengalaman biasanya byk membataskan tindakan kita..amik kesilapan lampau,perhati diri dan rancang utk selanjutnya..

sosial..ada yang selalunye tersalah anggap dalam pergaulan..aaa biasanya antara laki ngan pompuan..ok kat sini selalunya pemikiran yang memainkan peranan..tak semestinya kita selalu kuar same2 lepak same2 stadi same2 minat yang sama akan mghasilkan hubungan cinta..terkadang itu hanyalah satu perasaan inginkan seseorang menemani,bukan mencintai atau memiliki..bila aku cakap pemikiran memainkan peranan,maksudnya semasa proses pergaulan tu lagik,pemikiran kita perlu disetkan...bende nih aku praktikkan mase dulu2(kapel2 aa...) setkan pemikiran bila bersama kawan2,aku setkan budak nih as adik,budak nih as akak(aku da ade 3 org aku pggl kakak) dan setkan sumer2 sbb waktu tu,aku ade ikatan ngan org laen...walaupun slalu kuar same2 makan same2 share problem, tapi bila aku dah set,aku akan tahu batas dan ending hbgn antara aku ngan budak2 laen tuh...ok satu problem yg biasenye akan dihadapi untuk mereka yang sangat cetek pergaulan(walaupun korang ckp korang byk kwn..tapi hakikatnye...haha) adalah dependent..tau?nih ade skit...

Dependent Personality Disorder

What is Dependent Personality Disorder?

Dependent personality disorder is characterized by a need to be taken care of. People with this disorder tend to cling to people and fear losing them. They may become suicidal when a break-up is imminent. They tend to let others make important decisions for them and often jump from relationship to relationship. Dependents often remain in abusive relationships. Over-sensitivity to disapproval is common. Dependents often feel helpless and depressed.

Symptoms of Dependent Personality Disorder:

* Difficulty making decisions
* Feelings of helplessness when alone
* Suicidal thoughts upon rejection
* Submissiveness
* Deeply hurt by mild criticism or disapproval
* Unable to meet ordinary demands of life

mmg susah kalo jadik camni, tapi..ermm...either u choose to be more active atau korang akan teros terbelenggu dengan mende nih..tertekan beb..susah..sosial bkn bermaksud korang lepak2 tepi jalan isap okok ganja jadik bohsia bohjan ke hape..kurang sosial adalah korang kurang paham tentang maksud jalan hidup..byk jalan..cuma jgn tersalah pilih..

ok..kenape aku cakap dependent nih masalah..sbb korang mesti nak di jage..dan selalunye korang akan bergantung pada keadaan sekeliling,rakan2 dan yg ade dekat korang pd waktu itu utk buat keputusan..sampai bile..sbb nih akan jadik masalah,bukan esok,bukan luse tapi bila korang da kawen,pastu sbb kerje tpakse jauh ngan suam/istri,korang akan jadik camni..huh penat tul bace pemikiran aku..

sadaqAllahulAzim..

ps::credits to danie..

0 comments: