Wednesday, July 05, 2006

menulis tentang..

assalamualaikum..

ekceli ari ni tadi,ms dalam toilet aku da berfikir..macam nk tulis panjang lak ari nih..huhu tapi tatau aa..tgk aa stori nih..kalo panjang,kire tercapai aa tujuan aku...

sms

tadi mase maen sms,tetibe aku rase bahawa bkn aku sorang jek yg camni..aku igt sumer cam kawan2 aku,cam korang2 kat luar sane..yang bleh sske hati nk kuar umah..yg terkadang mkn tghari mlam sumer sendiri2 kat kedai..yang kuar masok umah sesuke ati..dating2 sesuke ati..bile aku pk2 balek, its all about responsbility..tanggungjawab sebagai seorang anak,dan biase nye mereka yg abang2 or kakak2 akan lebih mengerti dan menjalani perkara camni dalam hidup dan menjadikan pengalaman hidup semakin bertambah dan kompleks..aku cuma nk menulis tentang aku..aku adalah anak no 2 dari 4 org..sumer still blaja dan still bwh tanggungan parents..mak abah keje,cikgu,jadik tiap2 ari time psekolahan diorng mmg tadek kat umah..dan kalo camni tjadi,yop akan jadik leader,then aku,wan dan ada..and if macam skang nih,bile hanya aku je yg ade kat umah,aku takleh aa nk kuar2 sesuke ati aku..same gak kalo mak ade kat umah,tapi abah tadek,aku kene pikol gak keje tuh..takleh aa nk kuar2 ipoh,nk lepak2 ngan kawan2,nk gi mane2..same gak kalo mak aku suh aku drive gi bank ke ipoh ke..huh bape ramai yg paham situasi nih ekk..sbb kdg2 ada yg susah nk menerima..tapi at least aku tau skang nih,sumer bergantung kat diri sdiri,tentang cara kite memahami sesuatu keadaan dan perhubungan..

pemikiran

aku kat umah mmg jarang bcakap..yop pon same gak tapi kalo die balek die jek rajin layan abah bsembang..aku lak,aku akan dok,dengar dan mendengar..aku rase aa maybe sbb nih aa aku jadik camni..aku rase macam2 masalah aku dengar dan macam2 pandangan,macam2 solution,dan macam2 perkara..sbb kdg2 bile mak tadek or abah tadek,ngan sape mak or abah nk bcakap,sembang pasal masalah2 keje ke keluarge ke..macam mak aku..mak aku,sangat rajin mgambil tahu perihal sedara mara..kdg2 sedara abah yg tah mane2 pon yg abah pon da lupe,mak still igt..kdg2 diorang sembang2 pasal masalah2 anak2 sedara diorang,dalam keta ke kat meja makan,dan aku mmg pendengar..maybe sbb mak anak sulung n latar sejarah famili mak pon ade masalah,tok ayah yg duduk ngan nenek aku skang nih bkn ayah mak..tu ayah tiri mak..sekali je aku penah jupe tok ayah mak yg betol..ayah mak yg betol..mase tu aku still skolah rendah,maybe drjh 6 kot sbb yop da skolah menengah,tapi mak stori sumer kat yop..aku pon mendengar..dan baru aku tau kenape kadang2 mak kalo balik kmpong msti menangis..dulu,aku slalu dgr mak mngadu kat mek(aku pggil nenek aku mek,biase aa tganu..:P),trutama kalo mak ade gado2 ngan tok ayah..mesti die akan cakap "terah bukan anak die.."(name kampong2 mak aku natrah..huhuhu)...huh kadang2 bende2 nih wat kite jadik lebih tertanye..dan berfikir..meneka ape akan berlaku..tapi skang da ok..maybe dulu sbb mak still angin2 kot..mak dulu sekolah kat besut tu smpai skolah menengah jek..smgt die kuat,die nk lari dari kesusahan hidup..pastu die gi mersing,tinggal ngan pakcik die..aku tak berape igt aa..pastu mak aku masok maktab,jadik cikgu dan stat kumpul duit..aku igt lagik dulu,ujung2 bulan,aku yg akan pegi pjabat pos,wat wang kiriman kat mek kat besut..mak seorang yg sgt sygkan kekeluargaan..kalo bleh die nk tau sumer..dulu,mase pakcik azmi meninggal,mak rajin tepon wanis,acu,sembang2 ngan diorang,tanye ape yg patot..mase pak uda mninggal,mak rajin gak g umah mak uda,lyn sembang2..mak baek ngan anak2 sedara die..tmbh2 anak2 mak uda,sbb diorg pon tggl seblah umah kan...
kalo dulu,time skolah,kalo nk kuar2 mane2,mesti mak tanye2 sumer..kdg2 bising2 sbb cuti2 tanak dok umah..dulu2 aku slalu bising2..rajin gaj lwn2 mak..sesekali mak penah majok2..huhu jahat aa aku kalo pk2 balik..asal cuti skolah nk g ipoh ar..itu arr ini arr..lame2 dapat aku pahamkan...die nak time cuti,kitorang 4 beradik ade jek kat umah..die nk slalu ngan kitorang..n nak kitorang slalu igt adik bradik..lame2 bende nih semakin masok dalam otak aku..skang aku sangat paham ngan mak..tpi mmg ade yg aku tak penah dgr cakap mak pon..:P skang nih,mak da mule mbebel kalo aku bawak keta..laju hahaha..tambah2 kalo aku bawak unser..lagik terok aku kene..spjg jalan mmg prssure gile..tapi itulah mak..sbbkan ksusahan dulu2 die tanak berulang lagik..kalo nk duit senang jek mintak mak..tapi aku berpikir gak..sbb tu aku tak usik lagik gaji aku ni..takot2 dpt masok blaja balek,leh ringan2kan beban..huh
abah plak anak manje..:P anak bongsu..same cam ada..asik nk betol jek...dan paling ketare,susah tul nk mintak duit..perangai abah dah turun kat anak bongsu die huhhu..skit2 berkire..:P maybe sbb bongsu,mak plak anak sulung..jadik mak kene jadik cth..utk adik2 dan anak2..same gak cam yop..dan aku plak,kalo yop tadek kat umah,aku le kene jadik cth..mak slalu cakap kat kitorang...yop tuh TANAH,aku AIR,wan API dan ada ANGIN..betol gak tuh..mmg slalu wan kaco2 ada,kasik2 api kat ada,ada plak angin die satu badan..laen macam kalo meletop..aku air..aku akan sejukkan sumer..yop plak tanah..jadik tmpt utk kitorg lihat,ape yg terhasil..dan boleh dijadikan panduan...huh its a long stori bout my family...huhu smoking jap..

pengalaman hidup

pengalaman hidup nih yg akan membentuk psonaliti kite..serius sbb if kite tersilap pergaulan,pemikran kite akan terbantut..logiknye kite akan teros akan selesa dengan hanya seseuatu range umur..aku byk berkawan,bersembang,ngan org2 tua..ngan makcik2 goreng pisang..pakcik2 kedai runcit,abg2 gerai makan..kat situ kite leh tau byk perkara..diorang akan cerita pengalaman diorang..dan kite set dalam otak ape perlu dilakukan jika terjadi sesuatu..aku ade gak lepak2 n maen2 gan spupu2 aku yg umo tak cukop,5 6 tahun,baby2 heheheh...da lame aku tak pgg baby nih..geram sehh tgk anak cekgu ari tuh..terkadang kite slalu berharap dapat jadik kanak2 balik..tak perlu harungi hidop yg sulit yg penoh halangan2 yg kite tatau..tapi inilah hidup..usia akan bertambah..kalo kite bfikiran macam budak2 mase umo 20 30 tahun pon problem gak..saket jiwa oo00oo00oo...:P thanks God sbb aku dapat masok kutkm,melake dan aku kenal kepelbagaian manusia..laki2 nye..perempuan nye..dan masalah2 jiwa nye..dan bile aku dapat kawan2 cam matley,semi,ise,zack,pejo,mejah sumer2 tuh digabung ngan balkis,ira,ana,nadia,pipah..budak2 asrama dan budak2 umah sewa..macam2 hal dapat tau..masalah2 dalaman..masalah2 harian..cinta..duit...persahabatan..perhubungan...ada yg terslah faham ada yg tslah anggap sumer2..itu yg mjadikan rencah hidup lebih menarik dan pedas..heheeh pahit manis..bile kite penat2,balik umah dan bersemuka bbincang bsembang dan btuka pdapat..sumer tu penting..sbb kalo ko pnat2 keje,korang sembang ngadu2 ngan budak yg tapaham,susah gak tuh...


bila aku menulis..ada yg aku terpikir dan ada yang aku terbaca..ada yg aku terpandang dan ade yg aku terdengar..semua ttg hidup..semua takkan slalu sama..mnjadi diri sdiri..kite takleh melihat cermin je..kene dgr gak cakap2 org laen..

sadaqAllahulAzim..



0 comments: