Wednesday, October 15, 2008

raya lah pulok iii

"wajik dan dodol...jange lupe ke..peninggale nenek..zame berzame.."

acara memasak pada hari memasak yakni akhir ramadhan, yang sungguh menguji tahap kewibawaan keimanan dan ketaqwaan adalah meLEMANG..meLEMANG bulu roma aku dengar abah ajak meLEMANG..uhuk2..apatah lagik semenjak dua menjak nih aku bertugas pada hari memasak selaku pembina api lemang dan kadang2 pengalih pengpusing2 lemang..

acara bermula seawal 10pagi(sebab kul 10 mak kejot suh buat api lemang) setelah matahari mule menampakkan cahayenye..kayu2 sudah tersedia tapi apakan daya embun malam sudah membasahi mereka..uhuk2..basah kot kayu2 tuh..terpaksa ar main api ngan daun kelape(nyiok/nyior/kelapak) kering..main bakar2 stended ar baru bgn tido tadek rase ape lagik..sambil2 bakar daun kelapa ngan tempurung, aku susun2 bagi ade stand skit..senang ar nanti bile da tinggal bara nk adjust2..sambil2 tu gak aku susun2 kayu lembap tuh kat tepi api..kasik kering...uhuhuhu...

sejam perjalanan tidak kusangka begitu lambat..angin kuat menderu2 di bawah pondok sementara yg abah buat pagi tadi..main2 api..main2 api..kuis sane sepak sini tiop sane..baju da bau asap, muke da penoh asap, mate da penoh abuk2 asap2 debu2..penah gak dulu abah cakap, jgn gune sgt daun nyior ke buluh2 kering ke..mmg ar api best tapi nnti angin kuat abis debu berabuk2 terbang..kotor ar lemang..korang igt lemang ade penutup ke..

dua jam perjalanan..ari semakin terik..jam menunjukkan tepat kul 12.30 tghari..lemang2 sudah siap diisi..maka bermula lah acara meletak lemang kat api..(macam pantun lak..)..letak2 pusing2 susun2 kayu, main2 ngan bara...gilo ar..tak larat weh..kejap je aku kat situ..abah cakap dah ar tu, pegi naek..sbb aku da kasi api awal2 tadi kaw2 beso..so bara dier da cam ok, stabil, steady..abah soh aku naek..aku naek, peloh2, teros baring kat dpn tv..tetibe ternampak iklan coke..aram tul..tetibe aku teringin coke..cam siot ar tv nehh..teringin giler wehh..agaknye kandungan air dan tenaga dalam badan aku da hilang dibakar api..apsal tak bakar lemak aku sekalik??iskk...coke..ohh coke..coca cola...uu...dan aku tidor sampai kul4 ptg bermimpikan air coca cola..



malam2..gi terawih, on the way balek aku singgah beli coke..uhuk2...

0 comments: