Thursday, October 16, 2008

raya lah pulok iv

tanggal tiga puloh satu...bulan lapan..lima puloh tujoh...

selamat ari raye aidilfitri..

ari raya sumer org tunggu..sbb da tak pose hahahhaa..my raya day begins with bangun pagi la kan..and as usual aku tido pon pas suboh(ade bola..england lawan ke man u lawan tak silap aku pagi raye kul 3..) so bangun lmbt agak2 dlm kul 8..mak da bebel2,abah da mandi and rupe2 nye aku sorg je tak siap..amik towel,mandi sunat hari raye..baju2 melayu aku da kutip dlm almari bilik wan, aku da siap gantung sumer..ade biru,biru,hijau,cokelat..mane satu nak amik..ala..baju itam aku tetinggal kat melake..cess..baju melayu tadek sape beli taun nih..ekceli malas nk beli..tggu ar taun depan kot..tak kisah pon..baju melayu sepasang byk sgt..abah punye pon ade..kot2 abah da tanak pakai leh aku pakai..hahahaha..aku amik baju biru, sampin songket putih,songkok,butang,okok sebatang, siap...hahahhahha..





sampai surau da tgh takbir...ala macam jauh sgt surau ngan umah aku..mmg dekat..abis smyg, time khutbah aku turun bwh,isap okok jap haha..ade la budak2 kecik yg naek turun tangge tapi takpe ar..aku tak kenal ko, ko tak kenal aku pong..isau gak ade anak sedara aku ke..mulot diorang kang tetibe repot mak bapak diorang abis riuh satu umah..terjejas imej aku yg suci neh..uhuk2..pas selesai khutbah semua, salam2, balik umah..

mak : siap2..nk balek kampong..
kitorang : ok..

da biase da balek kmpong pagi raye neh..

before gerak, kitorang gi umah mak uda(kakak abah, kat sebelah umah jek) salam2 beraye cepat2 and gi umah Ang(abang abah..ekceli sepatotnye Pak Lang tapi aku rase Yop ar yg stat panggil Ang, maybe malas nk sebot pjg2 so lekat ar sampai skang..), pastu teros gerak..balik Besut, Terengganu..so perjalanan ari raya pertama ini adalah Parit-Manong(tak masok ipoh..ikot jln Parit-Tnjg Belanja-Manong)-Kuala Kangsar-Grik-Jeli-Jertih-Besut..so kalo dulu2 dlm zaman aku skolah dulu, jalan sangat terok..bukan jalan terok tapi tak la cam skang..Kuala-Grik kejap je..sejam jek..kalo dulu lalu Kuak,Sauk,Tasik Raban lalu sebelah even kitorang penah singgah makan berkelah kat tepi tu and if kalo mak ajak balik kmpong kitorang da terbayang da duduk2 makan2 kat tepi tasik or mane2..huhuh..agaknye, itu negatif kalo buat hiway kan?takleh nk dok satu family...diorang tak nah pk ke mende tuh..hurmm..

jambatan pulau banding

as usual kalo dlm kete macam2 abah citer..kdg2 kitorang da dgr byk kali tapi still die akan bercerita..maybe ade yang terkesan dlm hati die kot..die suke cite, time raya dulu2, masa arwah tok ade, malam raya da ramai org datang umah beraya kat umah tok, majoriti ahli surau,org2 kampong..tok dulu mengajar ngaji, sok ramai gak ar tok2 kat parit tuh kenal tok aku..malam2 raye da beraye makan lemang kuih2..malam2 raya, pagi raye before gi semayang pon ramai yg dtg..teringat aku dimana aku malam raya tadi..kat umah tgk tv,tgk bola..another penciptaan negatif untuk masyarakat adalah TV?entah ar..belom citer pasal rancangan pagi2 raya lagik tuh..hurrmm..
abah sambung, dulu lemang kene masak byk, kueh2 pon byk, msk byk sumer mende but since tok da tadek, sumer tu ilang..kadang2 terpikir gak, mampu ke aku jadik cam tu, at least cam abah, ntah..aku bkn nk mintak dikenali ramai ke hape ke..kalo aku ske dikenali ramai baek aku jadik pengawas time skolah bodek HM ape jadah lagik masok persatuan bagai..apakahh aku Bawang Merah atau Bawang Putih..tapi aku tau ade mulot akan cakap Bawang Beso..siap mulot ko hahaha..
abah ske bercerita kalo drive..
aku bkn tak ske balik tganu..cuma aku tak tau camne aku nk mewarnai org ramai..sedara2 sepupu2 makcik2 yg best..sbb nye aku tak reti cakap kelate hahaha..kantoi beb..segan ar nk ckp kantoi ngan org kelate..bukan tapaham, tapi macam english ar..aku paham mepek2 korang lawak jenake bagai..tapi camno den nk reply korang..adehh..bahasa kelate kdg2 byk metafora diorg huhuhu..nk wat camne..nasib ade Wan..hasil didikan di MPKB menghasilkan bahasa kelate yg bermutu..ekceli korg suh die ckp bahase ape pon die cakap...

dan sampai..dalam 8 malam..stat kul 12.30 tghari kalo tak salah..

mak mmg suke sgt kalo balek kampong time raye..tambah2 skang nih,keadaan kat kampong tuh agak sukar sket..ayoh dah saket,kencing manis kene potong kaki so tak keje,dok umah,and emosional ade sedikit kaco..biase ar...org da biase keje nih tmbh2 kalo slalu ke laut,kalo bagi dok umah mesti bosan..mek plak da tua da..ayoh pon da berusia da..yg tggl kat kampong kat tganu, mek,ayoh ngan poksu..poksu ar yg byk tolong survive kat kampong..die kuat,tak kalah nyer org,maybe life die da ajar beri die kekuatan utk teros ke depan, even with kerusi roda..
aku ske ngan family Teh..Mak Teh or kitorang pggl Teh..mak aku diorg pggl Mak Long..mase ktorang sampai, diorang ramai2 ar kat atas umah..anak2 die ade kak Long,kak Ngah,pastu laki sorg(ape name die eh),pompuan,pastu pompuan lagik..and dlm perot lagi sorang kot..huhuhu...ape yg aku ske pasal family die..aku tatau samada mmg aweks2 kelate org nye baek2 or Teh yg didik diorang jadik cam tu..bile kitorang sampai je umah Teh suh anak2 die gi dapor, siapkan makan, teros anak2 pompuan dier sumer gerak tak bunyik pon..gerak,sorg amik pggan sorg amik lauk ape sumer..masing2 cam tau ape nk buat..Teh dok je ngan kitorang..waa..terkagum jap..huhuhu and ape2 pon dgr mak cakap pasal kak Long nk sambung wat Software..takpe la kak Long..just kalo ko ternampak blog aku neh, ade sikit nasehat..Software byk keje sket tapi hasil nye lumayan..kompem..cuma ko kene berani kuar dari tempat ko..KL byk keje utk Software and aku rase ko tau gak..kalo tatau nnti gitau aku eh kak Long..msg je..tapi aku tadek no ko plak..iskk..iskk..and aku ske bile dpt tau anak2 Teh sume still stadi..at least korg blaja ar sampai korg tanak blaja..best stadi neh..sng keje nnti huhu..

kat area besot ni smpai ke semerak (umah Teh) ade ramai gak sedare2.kat Gertak pon ade..so kat umah Mek mase kitorang smpai sumer ade..Mak Ngah Kiah usah cakap ar..umah je dekat..satu family pemalu..iskk and aku tak ske anak2 kecik dier..cam siot..ade Teh and Pak Teh(no 3),Ong and bini die aku lupe name(ekceli pak Long gak..nih aku kompem abg aku nye keje), ade SuJa(makcik rock) and family,ade Pali sekeluarga,Paksu..just Cik Nah je ade kat ipoh, takleh balek kampong tgh sarat gak..iskk..takpe rejeki..

mm..nnt ar aku sambung tulis pasal kat kampong..raye..dan raye..dan raye..

0 comments: