Tuesday, February 10, 2009

panas nye...bersambung

kalo dulu mase nk lik melake maybe bas SE akan menjadi salah satu pengangkutan utama aku..sbb takde bas lik melake mlm2..bas nih pon sbb trip die ke johor..so ade la masok melake..kalo agak2 aku mls nk balek malam aku naek siang2 trans..takpon kkkl..bas SE amat terkenal diseluruh pelosok malaysia disebabkan kemalangan ngeri yang membabitkan kematian di seluruh kawasan lebuhraya, jalan raya dan semua kawasan..dan setiap kali kemalangan ini pasti aku menelepon mak, menyatakan kebahayaan menaiki bas zaman skang nih apatah lagik menaiki motor..akan tetapi mak aku lebih mengerti akan niat aku hanye kerana menagih simpati membelikan aku sebijik kete utk kegunaan harian2..

dan aku selalunya gagal..

kembali kepada kenapa aku tak ske naik bas SE..sbb aku dah byk kes dah ngan bas nih..semalam sebaik saje aku menjejakkan kaki ke atas bas, secara tiba2 aku merasakan bahawa malaysia sangat bertuah mempunyai masyarakat pelbagai agama dan bangsa..selain daripada sekolah sebagai tempat penyatuan bangsa, dengan mendidik sejak kecil lagik akan hidup bermasyarakat, aku percaya pihak kerajaan turut menggunakan bas ekspress sebagai medium dalam menyatukan kaum dan bangsa..aku letak ar beg kat sebelah mamat kemboja..walopun kite sering didedahkan dalam berita tentang orang2 pekerja kemboja yang memakan kucing tikus dan pelbagai unggas lagik namun air mukenye seakan meminta belas simpati penduduk tempatan menerima kehadiran beliau..bas sangat penoh..sesak..gelap..kerana ramai penumpangnye adalah bekas2 pengunjung kuil sri mahariamman, kuil hindu kampung simee mahupon penduduk2 buntong semalam yang ingin pulang ke rantau orang..kat depan aku seorang aci memangku anak pompuannye pada rasa aku umor 5 tahun kot..anak nye mmg tanak berenggang ngan aci..sian aci tuh..diletak kat seat blkg, anaknye lari ke depan, diletak kat seat sebelah, anaknye lari jugak..takot..akhirnye ade seorang awek memberikann tempat duduknye kat aci tadik..barulah aci dan anaknye bleh duduk sebelah2 same2..awek tadi berpindah ke depan, menambahkan lagi kemajmukan seat depan tuh dengan disebelahnye sorang awek india, seat sebelah die sorg mamat cina tak ensem ngan sorg laki rambut megi tak ensem..aku rase sengaje jek awek bertudung ekin itu duduk kat seat depan, cuba menerbitkan rase cemburu kat aku..huh aku tak heran..aku tutop mate..tido..baru nak tido...pehh..hidung aku menagkap akan bau ini..yaa..amat tengik dan hampir membuat aku mati dalam bas..yaa..sapa itu...sapa yang bodo macam sepat kentot dalam bas nehhh.....

sedar2 dah sampai kat tempat makan bas2 KKKL dan SE dan persiaran kat keluar exit trolak tuh..aku turun bawah, layan okok sebatang dua, minum2, gi toilet..awek bertudung ekin itu ku lihat sedang membeli pau yang mahal..bodo ar kedai nih..dah la pekerja die bangla sumer..aku pon tapaham..agak2 lame aku termenung kat luar bas, aku pon masok dalam..panas..panass..kusangkakan panas hingga ke luar bas, tapi juga ke dalam bas..sumer orang dok mengipas2..sumer orang memberikan ruang pada ruang dada mereka utk dikipaskan..apasal air-cond osak??apasal??iskk..panasss..macam2 bau da kuar..aku benci betol kalo mende camni terjadik..sian kat awek bertudung ekin..dah la baju die lengan panjang..sengal ar SE nih..ko tlah membuatkan aku rase mcm nak sepak2 macha drebar bas tuh..dah la asik isap okok tak abis2..entah hape dibuat nye..sian awek bertudung ekin..berpeluh2 namun aku lihat masih mampu melayan lelaki berambut megi itu bersembang2..aku tahu awek bertudung ekin, aku tahu..ko cuba menjeleskan aku yek..akan tetapi kepanasan dalam bas masih membuatkan aku rase panas..panass...aku tgk mamat kemboja tu dah mengipas2..kat blkg aku mamat2 indon pon da mengipas..huh..tau la nk untung..tapi korang tak pikir ke kitorang byr rm25 naek bas ekspress..tgk bas sebelah nih, cantekk jek..korang tak pikir ke aci yang pangku anak dier tadik..dah la bersaiz lebar, macamane ar peloh die korang bayangkan ar..iskk..panas...

aku serik da nak naek bas SE neh..