Wednesday, March 25, 2009

hujung esok.

salam..

da masok minggu terakhir utk bulan mac, means aku akan semakin dekat ngan tarikh abis prektikel kat opis nih..ade jugak aku bertanya2 kat member2 ade lubang ke tak pasal keje..sebut lubang2 kerje nih aku slalu igt kat angah..sbb die pnh ckp kat aku, opis die ade sorg web designer, tp kontrak..and slalu kene sambung2 kontrak sbb die sorg keje tuh..angah ckp kalo tak salah aku, kene pndai design web, gune css blablabla...

"berape gaji angah?"
"rm****"

dan aku sgt tertarik..hahahah..maybe aku leh lepak2 keje 5 6 bulan or maybe setahun, depends pada semua bende..web designer..huhu..or maybe aku perlu jumpe alip..alip, sedara aku kat parit..dan relate nye aku ngan alip nih adalah, abg die, berkahwin ngan sepupu aku, yong yg juge tinggal di sblh umah aku, iaitu yong anak mak uda..dapat?..and kitorang same2 org parit,menyembang menjerit2 tadek kire sape lalu lalang,rilek2 isap okok ptg2 kat depan umah die sambil disaksikan anak yong, aiman yg bersekolah di srkis dimana bapak aku adalah guru besarnye..huh..aneh sungguh pekan ini..oh aku ngan alip gak same2 berjaya capai tahap king scout 2002..well..majinn..king scout..wahahahahha...
alip penah bercerita pasal abg ipar die keje ngan pesona pictures...huh satu pekerjaan yg agak mendukacitakan kalo mak aku tau..aku penah ckp kat mak mase mule2 nk carik company, aku nk try company tv or film..tapi mak mbebel agak lama dan ayat yg sama menyebabkan aku mintak company2 multimedia..or mungkin sbb itu jugak aku gagal menceburi bidang perfileman tempatan..

tapi aritu mase dok sembang2 ngan bull, bull ade citer sumthin pasal hatta..hatta adalah kawan..iskk yang dikenali melalui kawan yg lain yang paling tepat bagi aku..sbb, aku kawan ngan padi, padi kawan ngan bull and bull kawan ngan hatta..or hata..or akhta..camano ejanye..the point is abg hatta ade company dlm bidang penerbitan2 nih..so maybe aku patot try..

so far, kat sini, ayus ngan issey ade gak ckp2 pasal "kalo kitorg amik ko keje nanti..."..cuma aku ade satu pandangan aku sendiri pasal company nih..

company aku sgt rileks, kalo tak aku takleh nk posting2 blog or download csi's,house dan lain2..freelance kan..so pada pndgn aku adalah, mungkin aku bleh try mengumpul sebyk mungkin harta dan kekayaan terlebih dahulu sebelum memasuki era freelance sepenuh masa..maybe diorg dah sgt stabil..married,anak sorg,kete moto umah sumer da komplit..maybe ayus yg masih belom komplit sbb tak abis2 ckp nk bli triton dan ipone..so diorg tak heran sgt if wat freelance untung rm100 seminggu rite?wife pon keje..but utk aku, apakah aku rase aku perlu menjadi mata duitan?sbb kalo tak camne aku nk bli umah or tanah or kete or kawen..kawen?hurmm..maybe after aku dpt master?maybe pas aku jadik jutawan?or lepas anak pak tam besar?

hidop, jika masih berlajar..korg kene tau 2 perkara..benda yg korg belajar, dan bende yg korg minat..if korg dapat belajar bende yg korg minat, that's anugerah utk korang mencari rezeki nanti..but, as a contoh, if korang belajar akaun but minat grafik, maybe korang leh carik keje as kerani kat gov yg rileks and buat freelance as grafik..point is, if korg tau ape korg minat, dalami mende tuh..sbb maybe daripada minat pon bleh mendatangkan jika tak byk pon sedikit rezeki utk kite..and korg juga kene tau ape korg blaja sbb korg kene keje ape yg korg blaja..belajar ar mende yg korg tgh blaja sbb jika tak esok, maybe luse korg akan pakai jugak..

hurm..

rabu..tamat.