Wednesday, May 27, 2009

hukum hakam hakim

eh..ramai nk kawen kan..agak2 korang betol ke korg nk kawen..atau just sekadar nk menyedapkan diri duduk berdua kat umah?

jgn pernah ckp kat aku, kalo aku tanye pasal ape nk kawen, korg jawab "mengelakkan maksiat.."..serius..jawapan paling hipokrit..jwpn yg sekadar lepaskan batok kat tepi lift, nk telan saket tekak..ade byk lg cara nk elak maksiat..even kalo korg kuar berdua2 pon still maksiat kecik..niat konon2 abis islamik, nk elak maksiat..tapi pas kawen same jugak..jalan hidop tak islamik pon..

Hukum Kahwin:

1. Sunat, bagi orang yang ingin kahwin dan cukup keperluannya.
2. Wajib bagi orang yang sudah mempunyai pekerjaan tetap atau bergaji yang cukup dan kuat nafsunya. Kalau tidak kahwin, mereka dikhuatiri akan membuat seks rambang.
3. Makruh bagi orang yang ada keinginan tetapi tidak sanggup atau tidak mampu memberi nafkah atau belanja baik zahir mahupun batin.
4. Haram bagi orang yang hanya bermaksud akan menyakiti perempuan yang dikahwini atau hanya ingin memperalatkan wanita untuk niat jahat.

sunat - aku belom lg teringin dan tak cukop lagik keperluan..so bukan..
wajib - aku tadek keje dan gaji tak cukop..kuat nafsu?err..so bukan..
makruh - tak mampu..tak teringin lagik kot..bukan la jugak agaknye..
haram - huishhh...bukan..bukan...

kepade sesiape yg nk kawen tp mendapat halangan ibu bape, pergi la kawen lari kat siam..rita rudaini pon kawen kat siam beb..setakat korg yg bukan artis ape ade hal..lagipon..

Kahwin lari Di Selatan Thailand
Soalan : Apakah hukum ‘kahwin lari’ di Selatan Thailand?
Jawapan : Hukum pernikahan di luar negara adalah sah dengan
syarat :
a) Pernikahan itu mengikut rukun nikah
b Pernikahan itu melebihi dua marhalah
c) Tiada keputusan mahkamah yang menghalang perempuan itu berkahwin atas alasan syarak di tempat dia bermastautin
d) Pernikahan itu dilakukan oleh wali hakim yang diiktiraf oleh wilayah negara berkenaan dan diakad nikahkan di wilayah berkenaan di mana dia ditauliahkan sebagai wali hakim.
RUJUKAN : Keputusan Muzakarah Jawatankuasa Fatwa Kebangsaan Kali Ke 52 Bertarikh 1 Julai 2002.

kene lebih 2 marhalah..utk budak2 yg dok kat sempadan, korg takleh kawen kat sempadan..kene jauh sket..ape2 pon nasehat aku yg tak seberape nih..penting ke nasehat aku..ah lantak arh..pastikan korang stabil dulu sbelom bina empayar..capai segala mungkin ape korg nak..nnti da kawen rase menyusahkan pulak..

kenape entri aku pasal kawen nih..

3 comments:

BalkisMR said...

sbb ko gtl nak kawin tp masih pokai.. atau tak de makwe. ehh yeke? menarik juge entri ni. nnti aku wat entri kawin lak.haha..

dilla said...

ak pelikkkkkkkk! napeeee... napee... baek ko ckppp nape kO wat entriii niiii... tlg laaa.. ak taley tdO canii.. ak dlm keadaan ingin tahuuu.. :P bengom

ViNN said...

yaa..kenape aku wat entri kawen?kenape kawen?kawenkah aku?aku kekawenan?