Saturday, May 23, 2009

mari merokok!


aku tatau kenape diorng letak gamba2 nih..

ade ke org isap okok tekak terkeluar gitu hah..ade ke sampai kaki kene potong..bukan ke kencing manis ke?haishh kalo betol la bahayenye boleh mencapai tahap begini, apasal bagi jugak rokok2 diterbitkan?kenape maseh ade pengeluar kat msia?or dunia?nape tak off teros perkhidmatan rokok seluruh negare?or..nape masih 50% jename rokok,50% je gamba?nape tak letak gamba kat seluruh kotak?nape mcm nk tanak jek?apakah yg berlaku?kenape maseh ade byk tembakau di tanam?kenape alamat rokok marlboro maseh di oakland industrial park, seremban?kenape rokok saat maseh ade?

aku terpikir gak..kandungan2 dlm mende yg aku isap nih..byk tulis ade tar la acetone, racun itu ini..tapi aku tak jumpe lagik gamba yg menunjukkan berape peratus tar,berape peratus racun tikos..just bagitau bende nih digune dalam racun tikus..ayat nk gempak..

dan terpikir gak ape bende gangren?

Ada kalanya, usus yang tersumbat di dalam rongga boleh mengalami gangren apabila bekalan darah berkurangan dan tiada bekalan oksigen.

Ia boleh berlaku hanya dalam masa beberapa jam. Apabila usus mengalami gangren, ia boleh reput dan boleh membahayakan pesakit.

Pesakit biasanya datang dengan gejala perut buncit dan kembung, bengkak pada celah paha yang tidak berkurangan, kulit bahagian terbabit juga kemerah-merahan dan sakit, selain muntah-muntah.

Dalam keadaan ini, pembedahan kecemasan diperlukan untuk mengeluarkan usus yang mengalami gangren. Usus yang tertinggal akan disambung semula.

Jika pesakit datang ke hospital pada masa yang awal, besar kemungkinan usus tersekat boleh dipulangkan ke tempat asal dalam perut tanpa mengeluarkannya.

huishh...ketidaksampaian oksigen dlm darah...ooOOoo..hurmm...
setelah di google dan didapati bahawa gangren terbahagi kepade 3 jenis..dry gangren, wet gangren dan gas gangren..

tapi...KLIK SINI...aku da macam tolong iklan plak neh..hahhahah ade penyembohnye..jadi isap okok maseh boleh diteroskan...hahhaahha...

kanser mulot leh ubat pakai avokado or lidah boyer..

kanser tengkok tuh aku masih gagal pikir...atau itu gamba ade pesakit takleh nk bernafas dan terpakse tebok leher mcm dalam house tuh..

dan sebenarnye kalo dah pengisap okok tuh..letak la gamba camano pon..tetap isap gak...

bile aku nk benti nih..

7 comments:

Ryehanna said...

bengong...

berenti jelah!

Anonymous said...

bagos dol...merokok bole diteroskan...aku sokong kata2 mung...

>>markmiez<<

nadia nazifah said...

festime nk comment kat blog ko nih berdebar-debar pulak rase hohoho

majin go go kamu bole berenti. hehehe tapi aku tau mmg susah pon.

aku penah bace ade kit utk bolehkan org benti merokok kt paper dulu n aku tringat utk beli utk muiz. hahhahah :p

anyway, mmg la xleh nk hentikan jualan rokok selagi ade permintaan. rokok kan sumber pendapatan negara yg paling utama. (rasenye betol dah fakta nih)

ViNN said...

wahahahha..

markmiez - aku tau..mmg bagos sebenarnye..ditambah kala2 bekerje menggunekan otak secukopnye..

nodi - nodi?errr..nodi?

najwa hazirah halmi said...

berhenti jer la merokok tuh...
bakar duet jer....
bek kumpol bli banglo...

Markmiez said...

yezzzaa...dikala tahap penggunaan otak tahap 99%..amat bagos menghisap rukak..
feel good for rukak..

ViNN said...

najwa >> rilek ar..sebelom kumpol duit kene keje..bile byk keje isap okok...haisshh

mie >> weh mie..ngulor..siot..feel gud for kokor...